هذة اراء مستخدمي السيارة
هنالك من يقول (بدون اي مقدمات..............بعرض العيوب اللي واجهتني للحين فقط وغيري حصل العن والعن قدامي بالوكالة
يالناس السيارات حلوة بس خراباتها جننتني كل يومين وانا لاقي فيها مشكله
اسمعو الخرابات اللي واجهتني :
1- خراب في القير
2-خراب في البواري
3-اصوات غريبه وانا امشي فوق 160
4-خراب النور الواطي
وحصل كم خراب مايحظرني حاليا
الانوار يقولون مي بالضمان مع العلم ان انهم يقولون غريبه النورين تطفي سوا
الاصوات يقولون مايوضح معنا
الجربكس صلحوه بس بعد ماكرهوني العافيه مع مماطلة شهر وبدون يعطوني سيارة بديله او ورقه لمحل ايجارات
انا كان معي مبلغ 30000 ريال وكنت بشتري اكسنت ولقيت هالسيارة واغروني بضمان خمس سنوات واغرائاااات
وقلت هالسيارة بشتريها وبنساها لمدة اقل شي ثلاث سنوات مالي خمس شهور شوفوني كرهتها من خراباتها
واغراتهم الخمس سنوات طريقتهم كل خمس الاف تمر عليهم وياخذون منك 250 ريال على اساس يكشفون على
السيارة ويسوون فحص كامل والله حتي السيفون ماغيروه لي على كلام البنشري اللي مريت عليه
وازيدكم من الشعر بيت يغيرون ارخص زيت اللي مايمشي 2000 كيلو اللي هو موبيل ويقولون انت مو اعرف من ا
الوكالة مع العلم انك بعد 150 الف راح ينتهي الظمان وبعدها شوف خرابات المكينه
اخيرا وليس اخرا
والله اني ندمان على اني شاري هالسيارة وتمنيت اني شريت هونداي )
والتكييف فيه صوت تكه كل 5 دقائق لمن اشغله!
العربيه جديده من التوكيل فمش عارف اعمل ايه؟ هل ملاكي العربيه ده عندهم نفس المشاكل الي قلتها؟ عشان لو كده هعمل خناق معاهم بكره وشوف لو يبدلوا العربيه بتانيه. )
وهذة اراء وهنالك اراء اكثر واتمني ان تتابع المدونة
هنالك من يقول (بدون اي مقدمات..............بعرض العيوب اللي واجهتني للحين فقط وغيري حصل العن والعن قدامي بالوكالة
يالناس السيارات حلوة بس خراباتها جننتني كل يومين وانا لاقي فيها مشكله
اسمعو الخرابات اللي واجهتني :
1- خراب في القير
2-خراب في البواري
3-اصوات غريبه وانا امشي فوق 160
4-خراب النور الواطي
وحصل كم خراب مايحظرني حاليا
الانوار يقولون مي بالضمان مع العلم ان انهم يقولون غريبه النورين تطفي سوا
الاصوات يقولون مايوضح معنا
الجربكس صلحوه بس بعد ماكرهوني العافيه مع مماطلة شهر وبدون يعطوني سيارة بديله او ورقه لمحل ايجارات
انا كان معي مبلغ 30000 ريال وكنت بشتري اكسنت ولقيت هالسيارة واغروني بضمان خمس سنوات واغرائاااات
وقلت هالسيارة بشتريها وبنساها لمدة اقل شي ثلاث سنوات مالي خمس شهور شوفوني كرهتها من خراباتها
واغراتهم الخمس سنوات طريقتهم كل خمس الاف تمر عليهم وياخذون منك 250 ريال على اساس يكشفون على
السيارة ويسوون فحص كامل والله حتي السيفون ماغيروه لي على كلام البنشري اللي مريت عليه
وازيدكم من الشعر بيت يغيرون ارخص زيت اللي مايمشي 2000 كيلو اللي هو موبيل ويقولون انت مو اعرف من ا
الوكالة مع العلم انك بعد 150 الف راح ينتهي الظمان وبعدها شوف خرابات المكينه
اخيرا وليس اخرا
والله اني ندمان على اني شاري هالسيارة وتمنيت اني شريت هونداي )
وهذا من ضمن الاراء وهذا رائي اخر (
انا من اول المتابعين لهذة السيارة منذ ان بدئوا يتكلموا عن تاريخها و تجميعها فى الصين و تصديرها للكتير من الدول وتجميعها فى مصر بالاضافة الى اخى الذى اشتراها من شهرين
هى بها عيوب بس موش عارف لية غبور بيتعمد او عن غير قصد موش عارف اخى معة الدهان بتاع السقف بة بقعة كبيرة فى حجم 15 سم بشكل دائرى طبعا مشوهة السقف و ربنا يستر ماتظهرش بقع اخرى يعنى شئ اخر عكننة عربية زيرو زيرو يا ناس ماذا يفعل هايوديها التوكيل يسافر بيها مسافة 800 كيلو تقريبا علشان يعالج خطا مالهوش ذنب فية غير انة اشترى سيارة زيرو وطبعا تعتبر راشة فى المستقبل لانة لن يكون شغل التوكيل مثل المصنع صدقونى عندى لانوس موديل 2000 ولونها فقط ابتدا يغير فى السقف من سنتين فقط و بردة مصرى , وعندة مشكلة فى الطنابير بتعمل صوت مع لف الدركسيون وفى توكيل الغردقة لم يعرفوا من اية دة
غير المشاكل عند الكتير من البطارية و فصلها و مشكلة التكييف و الفبرة بتاعة التنك و التيل الفرامل و السحب الضعيف للموتور
اية القرف دة و المشاكل دى كلها فى عربية زيرو لية يعنى موش كان جرب و لا اختبر العربية كوبس قبل نزولها فى السوق
طبعا سوف يطلع ناس و يقولوا مشاكل بسيطة و اى تجميع فى بدايتة و مافيش عربية بدون عيوب طيب و انا ذنبى اية اشتريت زيروا علشان اريح دماغى و لا اتعب نفسى و احرق اعصابى يعن بالذمة دة موش حرق دم لا وبعد دة كلة الدولار بينزل و البية بيرفع سعرها
طيب يريحنا و يستوردها بخيرها من الصين ولن تظهر بها هذة المشاكل )
هى بها عيوب بس موش عارف لية غبور بيتعمد او عن غير قصد موش عارف اخى معة الدهان بتاع السقف بة بقعة كبيرة فى حجم 15 سم بشكل دائرى طبعا مشوهة السقف و ربنا يستر ماتظهرش بقع اخرى يعنى شئ اخر عكننة عربية زيرو زيرو يا ناس ماذا يفعل هايوديها التوكيل يسافر بيها مسافة 800 كيلو تقريبا علشان يعالج خطا مالهوش ذنب فية غير انة اشترى سيارة زيرو وطبعا تعتبر راشة فى المستقبل لانة لن يكون شغل التوكيل مثل المصنع صدقونى عندى لانوس موديل 2000 ولونها فقط ابتدا يغير فى السقف من سنتين فقط و بردة مصرى , وعندة مشكلة فى الطنابير بتعمل صوت مع لف الدركسيون وفى توكيل الغردقة لم يعرفوا من اية دة
غير المشاكل عند الكتير من البطارية و فصلها و مشكلة التكييف و الفبرة بتاعة التنك و التيل الفرامل و السحب الضعيف للموتور
اية القرف دة و المشاكل دى كلها فى عربية زيرو لية يعنى موش كان جرب و لا اختبر العربية كوبس قبل نزولها فى السوق
طبعا سوف يطلع ناس و يقولوا مشاكل بسيطة و اى تجميع فى بدايتة و مافيش عربية بدون عيوب طيب و انا ذنبى اية اشتريت زيروا علشان اريح دماغى و لا اتعب نفسى و احرق اعصابى يعن بالذمة دة موش حرق دم لا وبعد دة كلة الدولار بينزل و البية بيرفع سعرها
طيب يريحنا و يستوردها بخيرها من الصين ولن تظهر بها هذة المشاكل )
وهذا رائي اخر (
لقد قرأت العديد من المشاركات وفى شتى المواقع بشأن المدعوه ايمى وللأسف الشديد لم أقتنع بأىمشاركة منها سواء كانت لصالح او ضد هذه السيارة فتارة نجد من يصعد بها الى عنان السماء وتارة اخرى نجد من يخسف بها الى قاع الارض وكلها وجهات نظر يجب ان تحترم ، وتعليقى على مجمل هذه الامور انها امور مضلله خالية من الوضوح والموضوعية والشفافية فالسيارة بديعة المنظر حقا وشكلها يوحى للمشاهد بأنها سيارة القرن وهذا الأمر لايعتبر مقياسا او معيارا لجودتها بل هو شرك يقع فيه ذوى النوايا الحسنه كمن يسقط فى نهر الحب من اول نظرة ، فهناك اشياء هامة جدا جدا بالسيارات قبل الشكل كقوة المحرك وشدة عزمه وكفاءة التكييف و متانة العفشة واجهزة التعليق وسلاسة ذراع تعشيق السرعات بصندوق نقل الحركة ومجموعة القابض ( الدبرياج ) وامور كثيرة أخرى كلها مجتمعة بجانب صلابة تدعيم هيكل السيارة تشكل سيارة قوية وعملية يعتمد عليها فى السفر والترحال وهذا هو بيت القصيد ، أتمنى من مجموعة غبور وكلاء السيارة ان يهتموا بصغائر العيوب محل الشكاوى التى
تسىء الى السيارة وانجاز اعمال التجميع بصورة جيدة وتصحيح وضع بعض المشاكل البسيطه بالتكييف والكاسيت والدهانات وفبرة خزان الوقود واستبدال الاجزاء البلاستيك الرديئة الموجودة بعموم السيارة والتعامل معها بصدق واحترافية حتى تكون ايمى جميلة السيارات حقا )
تسىء الى السيارة وانجاز اعمال التجميع بصورة جيدة وتصحيح وضع بعض المشاكل البسيطه بالتكييف والكاسيت والدهانات وفبرة خزان الوقود واستبدال الاجزاء البلاستيك الرديئة الموجودة بعموم السيارة والتعامل معها بصدق واحترافية حتى تكون ايمى جميلة السيارات حقا )
وهذا رائي اخر ( العربيه لسه شريها جديده من التوكيل، سئلت مندوب المبيعات عن اي مشاكل معروفه بالعربيه قالي ممكن في رجفه لمن تعدي 100كم/س بس ده الكلام بيروح بعد ما تعدي أول 500 كيلو.
المهم العربيه ماشي فيها 780 كم ولسه الرجفه موجوده وغير لمن احطها على D بحس بتقل وزي ما تمشي بالتقسيط.والتكييف فيه صوت تكه كل 5 دقائق لمن اشغله!
العربيه جديده من التوكيل فمش عارف اعمل ايه؟ هل ملاكي العربيه ده عندهم نفس المشاكل الي قلتها؟ عشان لو كده هعمل خناق معاهم بكره وشوف لو يبدلوا العربيه بتانيه. )
وتقول جريدة الوفد الالكترونية ( حالة من الجدل بين أعضاء منتدى نايل موتورز حول جودة السيارة الايمجراند 7 الصينية التى وصلت للسوق المصرى عن طريق وكيل قوى وهو غبور الذى وضع لهيونداى الكورية موطىء قدم فى مصر.
يقول أحد أعضاء منتدى نايل موتورز "مازلت أتعجب من كمية الشكر والعرفان على عربيه لم تلمس الأرض ولم نعرف مدى جودتها، مضيفا وبالرغم من الهجوم الرهيب على كل السيارات الصينى لكن بمعجزة تحول الهجوم إلى شكر ومديح فى صور السيارة على الرغم من تجربة شركه جيلى في مصر التى سبق وقدمت جيلى فروته ومابل وكلها تجارب سيئة وبالرغم من شكوى الناس السابقه في "الانجلون" التى كانت مع شركة "أبو غالى" والناس كانت مستاءه منها بالرغم من أنها كانت تقفيل صينى وارتفاع درجه حراره العربيه باستمرار إلا أن الصينى بقى حلو".
وأكمل قائلا "نعرف بعض الحقائق عن العربية الايمجراند هى تشبه بالضبط الانجلون التى كانت مع أبو غالى ولكن هى بمحرك 1500سى سى بدل من 1800سى سى، بالإضافة إلى أن السيارة لم تحقق أى انتشار فى مصر وكانت هناك شكوى من ارتفاع الحراره ، فضلا عن أن السيارة تختلف تماما فى التقفيل الداخلى عما يظهر من صور فى المنتدى لأنه الظاهرة هى الفول أوبشن 1800 سى سى اللى بتنزل فى الخليج وليس التقفيل المصرى".
ورفض أحد الأعضاء الآخرين الحكم على السيارة قبل استخدامها وخاصه أن معرض غبور رفض تماما فكرة التست درايف للسيارة، وأضافت "لابد أن نكون منطقيين، الايمجراند متوقع ليها نجاح كبير والسبب واضح فى التاجر الشاطروالسبب الثاني التجميع في مصر، مشيرة إلى أن الـ "بي واي دي" عندما كانت تستورد من الصين فشلت في مصر ولكن عندما تم تجميعها كانت لها رد فعل جيد، فضلا عن أن أبو الفتوح عندما قام بتجميع الاسبرانزا أو شيري نجحت أيضا".
وأكدت العضوة "أنه يوجد أعضاء في المنتدي بالسعودية ويشكرون في السيارة لافتة إلى أن العربية المحترمة بتتعرف من أول أسبوع وليس سنة أو 6 أشهر".
وأضافت: "السيارة عجبتنى جدا شكلها هايل وواسعة جدا من الداخل والشنطة كبيرة أما عن انتشارها اعتقد أنها هتنتشر لأن وكيلها قوى ونزلها بدل الفيرنا أكيد هياكل السوق ..غبور قام بتوزيع السيارة فى كل المعارض بصراحه أنا دورت فيها لاقيت تقفيلها أحسن من الصينى الشكل الجديد بس ينقصها أنها ينزل منها أتوماتيك وطالما دخلت اتحاد أوربي يبقى بالكتير 3 سنين وهتلاقيها انصاص فى الوكالة".
وقال عضو آخر " شاهدت السيارة فى معرض عرابي بالمهندسين وركبت فيها بدون قياده، مضيفا أنه للوهلة الأولى فعلا تكاد تقول أنها فعلا shanghai englon" " التى كان أول نزول لها فى معرض اتوماك 2009 وأنا شفتها مشيرا الى أن صديقه فى العمل يمتلك السيارة englon" " وقام ببيعها بعد رمضان 2011 للمشاكل الخاصه بالمحرك وتقريبا هى نفس السيارة ولكن مع بعض التعديلات الجوهريه احتمال يكون انتاج او تصميم مشترك لتقليل التكلفه"
وأضاف "السياره ذات تصميم جميل ولكن قديم بعض الشيء يرجع لسنة 2005 فهناك سيارات اأخرى يابانية و كوريه شبيها لها ،بالإضافة إلى أن التقفيل المصرى لفت انتباهى جدا لسوء التقفيل ووجود عيوب كثيره اتمنى الانتاج الفعلى يكون أفضل المحرك يشبه إلى حد كبير السيارة تويوتا 2004 1500سى سى بالرغم من أن الشركة مصرة أنه محرك جيلى خالص ولكن خامات البلاستك والحديد الموجودة حول المحرك غير جيده بالمرة من مراوح وحوامل بعض القطع وقربة المياه لكن خامات المحرك نفسه جيده الأداء، بالإضافة إلى أن خامات الاكصدامات الأمامية والخلفيه جيدة مثل الكورى الفوانيس الخلفيه والأماميه ضعيفه جدا سوف تتأثر باقل احتكاك وخامات البلاستك الخاصه بالمرايه الجانبية ضعيفة جدا ".
وأكمل قائلا "نعرف بعض الحقائق عن العربية الايمجراند هى تشبه بالضبط الانجلون التى كانت مع أبو غالى ولكن هى بمحرك 1500سى سى بدل من 1800سى سى، بالإضافة إلى أن السيارة لم تحقق أى انتشار فى مصر وكانت هناك شكوى من ارتفاع الحراره ، فضلا عن أن السيارة تختلف تماما فى التقفيل الداخلى عما يظهر من صور فى المنتدى لأنه الظاهرة هى الفول أوبشن 1800 سى سى اللى بتنزل فى الخليج وليس التقفيل المصرى".
ورفض أحد الأعضاء الآخرين الحكم على السيارة قبل استخدامها وخاصه أن معرض غبور رفض تماما فكرة التست درايف للسيارة، وأضافت "لابد أن نكون منطقيين، الايمجراند متوقع ليها نجاح كبير والسبب واضح فى التاجر الشاطروالسبب الثاني التجميع في مصر، مشيرة إلى أن الـ "بي واي دي" عندما كانت تستورد من الصين فشلت في مصر ولكن عندما تم تجميعها كانت لها رد فعل جيد، فضلا عن أن أبو الفتوح عندما قام بتجميع الاسبرانزا أو شيري نجحت أيضا".
وأكدت العضوة "أنه يوجد أعضاء في المنتدي بالسعودية ويشكرون في السيارة لافتة إلى أن العربية المحترمة بتتعرف من أول أسبوع وليس سنة أو 6 أشهر".
وأضافت: "السيارة عجبتنى جدا شكلها هايل وواسعة جدا من الداخل والشنطة كبيرة أما عن انتشارها اعتقد أنها هتنتشر لأن وكيلها قوى ونزلها بدل الفيرنا أكيد هياكل السوق ..غبور قام بتوزيع السيارة فى كل المعارض بصراحه أنا دورت فيها لاقيت تقفيلها أحسن من الصينى الشكل الجديد بس ينقصها أنها ينزل منها أتوماتيك وطالما دخلت اتحاد أوربي يبقى بالكتير 3 سنين وهتلاقيها انصاص فى الوكالة".
وقال عضو آخر " شاهدت السيارة فى معرض عرابي بالمهندسين وركبت فيها بدون قياده، مضيفا أنه للوهلة الأولى فعلا تكاد تقول أنها فعلا shanghai englon" " التى كان أول نزول لها فى معرض اتوماك 2009 وأنا شفتها مشيرا الى أن صديقه فى العمل يمتلك السيارة englon" " وقام ببيعها بعد رمضان 2011 للمشاكل الخاصه بالمحرك وتقريبا هى نفس السيارة ولكن مع بعض التعديلات الجوهريه احتمال يكون انتاج او تصميم مشترك لتقليل التكلفه"
وأضاف "السياره ذات تصميم جميل ولكن قديم بعض الشيء يرجع لسنة 2005 فهناك سيارات اأخرى يابانية و كوريه شبيها لها ،بالإضافة إلى أن التقفيل المصرى لفت انتباهى جدا لسوء التقفيل ووجود عيوب كثيره اتمنى الانتاج الفعلى يكون أفضل المحرك يشبه إلى حد كبير السيارة تويوتا 2004 1500سى سى بالرغم من أن الشركة مصرة أنه محرك جيلى خالص ولكن خامات البلاستك والحديد الموجودة حول المحرك غير جيده بالمرة من مراوح وحوامل بعض القطع وقربة المياه لكن خامات المحرك نفسه جيده الأداء، بالإضافة إلى أن خامات الاكصدامات الأمامية والخلفيه جيدة مثل الكورى الفوانيس الخلفيه والأماميه ضعيفه جدا سوف تتأثر باقل احتكاك وخامات البلاستك الخاصه بالمرايه الجانبية ضعيفة جدا ".
وهذة اراء وهنالك اراء اكثر واتمني ان تتابع المدونة
ولايك عبر الفيس بوك وشكراا
by : abdogolf
بعد مااشتريت السيارة بتحويشت العمر اكتشفت عيب خطير الشنطة الخلفية للسيارة المسافة بين الشنطة والرفرف بها فتحة 2سم وبعض السيارات لا توجد هذ العيب لا ن التجميع المصري بلا ضمير وانصح اي مشتري قبل الشراء فحص السيارة جيدا حتي لا تقع في الوقعة التي وقعة فيها
ردحذف